| مبانی نظری برنامه درسی عدالت محور |
| کد مقاله : 1083-ICSA-FULL |
| نویسندگان |
|
کبری غلامعلی تبار فیروزجایی *، صمد ایزدی، کمیل زلیکانی تلاوکی دانشگاه مازندران |
| چکیده مقاله |
| بررسی تاریخ نظریه ها و دستوالعمل های نظام های آموزش و پرورش دنیا نشان می دهد که عدالت همیشه به عنوان یکی از مهمترین اهداف بوده و حتی آن را نشانه تحقق عدالت اجتماعی می دانند. هدف از این تحقیق، بررسی تاریخی نظریه های عدالت در نگاه صاحبنظران این حوزه و استخراج مضامین آن در برنامه درسی بوده است. روش انجام این تحقیق مروری و از نوع تحلیلی و تفسیری است. در این جستار، مفهوم عدالت در برنامه درسی از دوره قبل سقراط، دوره یونان باستان، قرون وسطی و نگاه مدرن و پست مدرن مورد واکاوی قرار گرفته است. بررسی تاریخی نظریه پردازی عدالت نشان می دهد که برنامه درسی عدالت محور در دوره های مختلف متاثر از مفهوم پردازی و معنا شناسی مختلف عدالت می باشد که از عوامل زمینه ای آن دوره نشئت می گیرد. در پایان برای شناخت بیشتر و تطبیق عمل با نظر، شاخصه های برنامه درسی عدالت محور قرن 21 آورده شده است. این شاخصه ها شامل مشارکت، تنوع و پوشش قرار دادن همه مخاطبان، شایسته سالاری، ارتقای کیفیت، متناسب سازی آموزش با نیاز فراگیران و بازار کار، توجه به تخصص اساتید و متخصصان در تدوین برنامه درسی بوده است. |
| کلیدواژه ها |
| نظریه پردازی، عدالت، برنامه درسی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
